Mh
Achilles
Plats: Sävsjö BK
Datum: 2007-10-14
Beskrivare: Kia Axelsson
1.a Kontakt Hälsning |
1.Avvisar hälsning- morrning och/eller bitförsök. | 2.Undviker kontakt-skyggar och drar sig undan. | 3.Accepterar kontakt-helt oengagerad, men drar sig inte undan. | 4.Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad | 5.Intensivt kontaktbeteende mot testledaren, kan hoppa och skälla. |
1.b Kontakt Samarbete |
1.Följer ej med trots upprepade försök att locka. | 2.Följer med motvilligt. Strävar mot föraren eller stretar åt annat håll. | 3.Följer med hela sträckan, neutral. | 4.Följer med villigt. Engagerar sig. | 5.Följer med villigt. Visar intensivt intresse med testledaren, hoppar, gnäller. |
1.c Kontakt Hantering |
1.Avvisar. Morrar och/eller bitförsök. | 2.Undviker, drar sig undan, tar eventuellt kontakt med föraren. | 3.Accepterar. Är neutral. | 4.Accepterar. Svarar med kontaktbeteende. | 5.Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren. |
2.a Lek 1 Leklust |
1.Leker ej. | 2.Leker ej, men visar intresse. | 3.Leker-startar långsamt men är aktiv. | 4.Leker aktivt, startar snabbt. | 5.Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2.b Lek 1 Gripande |
1.Griper ej. | 2.Grper ej, nosar på föremålet. | 3.Griper försiktigt eller nyper i föremålet. | 4.Griper direkt med hela munnen. | 5.Griper direkt, hugger föremålet. |
2.c Lek 1 Dragkamp |
1.Biter ej | 2.Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. | 3.Biter-drar emot, släpper, tar om. | 4.Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper. | 5.Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testledaren släpper. |
3.a Förföljande | 1.Startar ej | 2.Startar men avbryter. | 3.Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | 4.Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet. | 5.Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
1.Startar ej | 2.Startar men avbryter. | 3.Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | 4.Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet. | 5.Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. | |
3.b Gripande | 1.Nonchalerar bytet/springer ej fram. | 2.Griper ej, nosar på föremålet. | 3.Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | 4.Griper direkt, släpper. | 5.Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sekunder. |
1.Nonchalerar bytet/springer ej fram. | 2.Griper ej, nosar på föremålet. | 3.Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | 4.Griper direkt, släpper. | 5.Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sekunder. | |
4. Aktivitet | 1.Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | 2.Är uppmärksam och lugn-står, sitter eller ligger. | 3.Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | 4.Är uppmärksam men ngt. orolig. Vandrar runt och nosar. | 5.Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
5.a Avst. lek Intresse |
1.Engageras ej av figuranten. Ointresserad. | 2.Kontroll. Avbrott kan förekomma. | 3.Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. | 4.Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök. | 5.Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
5.b Avst. lek Hot/agg |
1.Inga skall eller morrningar. | 2.Enstaka skall och/eller morrningar under mom. 1:a del. | 3.Enstaka skall och/eller morrningar under mom. 1:a och 2:a del. | 4.Visar hotbeteenden, skall och morrningar under mom 1:a del. | 5.Visar hotbeteenden, skall och morrningar under mom. 1:a och 2:a del. |
5.c Avst. lek Nyfikenhet |
1.Går ej fram till figuranten. Ointresserad. | 2.Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet. | 3.Går fram när figuranten ger sig tillkänna. | 4.Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller tidsfördröjning. | 5.Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5.d Avst. lek Leklust |
1.Visar inget intresse. | 2.Leker ej men visar intresse. | 3.Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot. | 4.Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. | 5.Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5.e Avst. lek Samarbete |
1.Visar inget intresse. | 2.Blir aktiv men avbryter. | 3.Är aktiv med figuranten när denna är aktiv. | 4.Är aktiv med figuranten. Intresse även mot passiv figurant. | 5.Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6.a Överraskning Rädsla |
1.Stannar, kort stopp. | 2.Hukar sig och stannar. | 3.Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | 4.Flyr högst 5 meter. | 5.Flyr mer än 5 meter. |
6.b Överraskning Hot/agg |
1.Visar inga hotbeteenden. | 2.Visar enstaka hotbeteenden. | 3.Visar flera hotbeteenden under längre tid. | 4.Visar flera hotbeteenden och någon attack. | 5.Visar flera hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6.c Överraskning Nyfikenhet |
1.Går fram när föraren lägger ner overallen/går inte fram. | 2.Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen-lockar på hunden. | 3.Går fram till overallen när föraren står bredvid. | 4.Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | 5.Går fram till overallen utan hjälp. |
6.d Överraskning Kvarstående rädsla |
1.Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | 2.Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. | 3.Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | 4.Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | 5.Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6.e Överraskning Kvarstående intresse |
1.Inget intresse för overallen. | 2.Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. | 3.Stannar upp. Luktar/tittar upp på overallen vid minst 2 tillfällen. | 4.Biter i/lek mot overallen. Intresset minskar efterhand. | 5.Biter i/leker med overallen vid 2 eller fler passager. |
7.a Ljudkänslighet Rädsla |
1.Stannar, kort stopp. | 2.Hukar sig och stannar. | 3.Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | 4.Flyr högst 5 meter. | 5.Flyr mer än 5 meter. |
7.b Ljudkänslighet Nyfikenhet |
1.Går inte fram. | 2.Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet-lockar på hunden. | 3.Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | 4.Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. | 5.Går fram till skramlet utan hjälp. |
7.c Ljudkänslighet Kvarstående rädsla |
1.Ingen tempoförändring eller undanmanöver. | 2.Liten båge eller tempoväxling eller tittar bort vid någon av passagerna. | 3.Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | 4.Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. | 5.Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7.d Ljudkänslighet Kvarstående intresse |
1.Inget intresse för ljudkällan. | 2.Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle. | 3.Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst 2 tillfällen. | 4.Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. | 5.Biter i/leker med skramlet vid 2 eller fler passager. |
8.a Spöken Hot/agg |
1.Visar inga hotbeteenden. | 2.Visar enstaka hotbeteenden. | 3.Visar flera hotbeteenden under längre tid. | 4.Visar flera hotbeteenden och någon attack. | 5.Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8.b Spöken Kontroll |
1.Enstaka kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig. | 2.Tittar till mot spökena då och då. | 3.Kontrollerar/handlar mot spökena. Långa avbrott. | 4.Kontrollerar/handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. | 5.Kontrollerar/handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8.c Spöken Rädsla |
1.Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. | 2.Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. | 3.Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | 4.Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. | 5.Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8.d Spöken Nyfikenhet |
1.Går fram när föraren tagit av figurantens förklädnad. | 2.Går fram när föraren talar med figuranten/lockar på hunden. | 3.Går fram till spöket när föraren står bredvid. | 4.Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet. | 5.Går fram till spöket utan hjälp. |
8.e Spöken Kontakt |
1.Avvisar eller undviker kontaktförsök. | 2.Accepterar kontakt-helt oengagerad, men drar sig inte undan. | 3.Besvarar kontakt när figurant bjuder. | 4.Tar kontakt själv. Balanserad. | 5.Intensivt kontaktbeteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla. |
9.a Lek 2 Leklust |
1.Leker ej. | 2.Leker ej, men visar intresse. | 3.Leker-startar långsamt men blir aktiv. | 4.Leker aktivt, startar snabbt. | 5.Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
9.b Lek 2 Gripande |
1.Griper ej. | 2.Griper ej direkt, nosar först på föremålet. | 3.Griper försiktigt eller nyper i föremålet. | 4.Griper direkt med hela munnen. | 5.Griper direkt, hugger föremålet. |
10. Skott | 1.Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. | 2.Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet. | 3.Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet. | 4.Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. | 5.Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser/avstår skott. |